Veelgestelde vragen
Ik heb een vraag over het wisselen van de containers
Waarom krijg ik nieuwe containers?
Binnenkort krijgt u nieuwe containers. De huidige containers zijn verouderd en aan vervanging toe. Daarbij kunnen de inzamelwagens/vuilniswagens van Omrin de nieuwe container beter legen en wegen. Dit is onderdeel van het nieuwe afvalbeleid van gemeente Weststellingwerf, dat januari 2026 start. In 2025 is er een proefjaar, dan kunt u alvast zien hoeveel uw restafval weegt. Wilt u meer weten? Kijk dan op www.weststellingwerf.nl/diftar
Extra informatie
Vanaf 2025 draagt de gemeente Weststellingwerf de afvalinzameling over aan Omrin. Dit zorgt ervoor dat de afvalkosten op termijn laag blijven. Ook is Omrin beter uitgerust om met de nieuwe containers om te gaan en het afval te wegen.
De nieuwe inzamelwagens van Omrin kunnen deze containers beter legen en het restafval ook wegen. Net als uw huidige container, is de nieuwe container voorzien van een chip. Hiermee kunt u vanaf de eerste lediging in de Afvalapp van Omrin zien hoeveel kilo restafval u heeft ingeleverd.
Gemeente Weststellingwerf zamelde eerst zelf het afval bij haar inwoners in. Door Omrin dit te laten doen is de afvalinzameling minder kwetsbaar, beter voorbereid op de toekomst en op termijn financieel voordeliger. Dit heeft te maken met het nieuwe afvalbeleid diftar+ in 2026. Inwoners betalen vanaf dan per keer dat de restcontainer geleegd wordt én per kilo restafval. Door de afvalinzameling over te dragen aan Omrin, hoeft te gemeente niet te investeren in weegapparatuur, nieuwe containers en nieuwe afvalinzamelwagens. Omrin heeft ervaring met het wegen van afval en beschikt over de expertise.
Meer lezen over afval in Weststellingwerf? Lees www.weststellingwerf.nl/diftar
Wat voor nieuwe containers krijg ik?
U ontvangt een nieuwe restafvalcontainer (voor restafval, plastic, blik en drinkpakken) en een nieuwe GFT-container (voor groente-, fruit- en tuinafval).
Wie krijgt een nieuwe container?
De inwoners van gemeente Weststellingwerf. Met uitzondering van bewoners die gebruik maken van een (ondergrondse) verzamelvoorziening, bedrijven, verenigingen en scholen.
Wanneer wisselt Omrin de containers in Weststellingwerf?
Tussen maandag 20 januari en vrijdag 18 april worden de containers omgewisseld.
Iedereen die een nieuwe container krijgt, ontvangt hierover een brief met de specifieke data. U ontvangt twee verschillende brieven. Eentje voor de restafvalcontainer en eentje voor de GFT-container
Volg de planning via de www.containersweststellingwerf.nl
Waarom worden de containers niet tegelijkertijd omgewisseld?
Voor het omwisselen van de containers gaan we uit van de dagen dat ze geleegd worden. Zo kunnen we de oude containers leeg ophalen. De restafvalcontainer (restafval) en GFT-container (gft) worden niet op hetzelfde moment geleegd en daarom is ook de planning anders.
Wat betekent dit voor mij?
In uw brief staat het stappenplan met de specifieke data. U ontvangt automatisch de nieuwe container. Wel hebben wij uw hulp nodig bij het innemen van de oude container.
- Bij uw brief ontvangt u een sticker. Plak deze sticker op de oude container.
- U ontvangt een nieuwe container.
- Zet uw oude container voor de laatste keer aan de weg en laat hem daarna leeg.
- Zet de oude container op de aangegeven datum klaar op de plek waar u hem normaal laat legen.
- De oude container wordt opgehaald.
- Het kan enkele dagen duren voor de oude containers allemaal opgehaald zijn. U kunt ze gewoon aan de weg laten staan.
Bedankt voor uw medewerking.
Ik had altijd meerdere containers, krijg ik weer hetzelfde aantal?
Nee. U ontvangt standaard één restafvalcontainer en één GFT-container.
Wilt u meer containers?
Vraag een extra restafvalcontainer aan bij de gemeente Weststellingwerf via 0561 691 234.
Vraag een extra Gft-container aan via het klantcontactcentrum van Omrin, SYP via 0900 210 0 215
Vragen over de oude container en het ophalen hiervan.
Wanneer wordt mijn oude container opgehaald?
U ontvangt een brief met de datum waarop uw oude container wordt opgehaald. Volg de planning op www.containersweststellingwerf.nl
Ik ben niet thuis op de datum die in de brief staat. Wat moet ik doen?
Het kan gebeuren dat u niet thuis bent. Kunt u iemand in uw omgeving vragen om de container op de aangegeven datum ’s morgens voor 7 uur buiten te zetten?
Lukt dit niet, neem dan contact op met DVL 0800-0201042. We maken een nieuwe afspraak.
Mag ik mijn oude container ook houden voor eigen gebruik?
Nee, dat is niet mogelijk. Gemeente Weststellingwerf is eigenaar van de container en laat de containers recyclen. Zo krijgt uw container een tweede leven.
Moet ik de oude container leeg inleveren?
Ja, lever de oude containers leeg in. U ontvangt daarom eerst een de nieuwe container. Gooi uw restafval of GFT in de nieuwe container die u van ons heeft ontvangen. Voor het ophalen van de oude containers worden ze nog één keer geleegd. Laat de oude container na de laatste leging leeg.
Ik ben vergeten de oude container aan de weg te zetten. Wat nu?
Neem contact op met DVL 0800-0201042. We maken een nieuwe afspraak.
Mijn oude container is niet opgehaald
Wat vervelend dat uw oude container niet is opgehaald. Het kan enkele dagen duren voor de oude containers allemaal opgehaald zijn. U kunt ze gewoon aan de weg laten staan. Blijven ze staan? Neem dan contact op met DVL via 0800-0201042. Wij helpen u dan graag verder.
Ik heb een vraag over de nieuwe container
Kan ik mijn container op dezelfde dag/datum aanbieden als ik gewend ben?
Ja. De ophaaldag van uw afval blijft gelijk. Zet uw nieuwe container gewoon op dezelfde dag aan de weg.
Het deksel van mijn nieuwe container sluit niet helemaal. Wat nu?
Soms blijft het deksel van een nieuwe container op een kier open staan. De container is niet kapot en het deksel sluit na een tijdje vanzelf weer goed. Het wordt veroorzaakt doordat de containers een tijd opgestapeld hebben gestaan. Tip. Zet de container in de zon, hierdoor trekt het deksel weer recht. Is de container na twee weken nog steeds vervormd? Bel dan naar DVL op 0800-0201042.
Waarom heeft mijn container een chip?
Net als uw huidige container, is de nieuwe container voorzien van een chip. Wanneer iemand per ongeluk een container kwijtraakt, dan herkent de vuilniswagen de container.
Daarbij voert de gemeente Weststellingwerf vanaf 1 januari 2026 een nieuw afvalbeleid in en verandert de manier waarop de gemeente de afvalstoffenheffing berekent. De vuilniswagen van Omrin weegt straks het afval in de restafvalcontainer. Via de chip wordt geregistreerd hoeveel afval bij de container hoort. 2025 is een proefjaar. U heeft vanaf 1 juli inzicht in de hoeveelheid restafval via de Omrin Afvalapp. Maak hiervoor een account aan in de Omrin Afvalapp.
Mijn nieuwe container is gestolen/kwijt. Wat nu?
Bel met DVL via 0800 0201042. U krijgt dan zo snel mogelijk een nieuwe container. DVL blokkeert de chip van de zoekgeraakte container, zodat deze niet geleegd kan worden.
Mijn nieuwe container is stuk. Wat nu?
Bel met DVL via 0800 0201042. U krijgt zo snel mogelijk een nieuwe container.
Waarom heb ik een grotere GFT-container gekregen?
Vanaf 1 januari 2026 betalen alle bewoners van Weststellingwerf een bedrag wanneer zij hun Restafvalcontainer laten legen + een bedrag per kilo. Hiermee stimuleert de gemeente haar inwoners om beter afval te scheiden. Doordat inwoners een grote GFT-container krijgen, hebben ze meer ruimte voor hun groente, fruit- en etensresten. Ze kunnen hierdoor beter hun afval scheiden.
Daarbij blijven grotere containers beter staan. Kleinere containers vallen sneller om tijdens het neerzetten, omdat de ‘schep’ die de containers oppakt gebouwd is voor de grotere containers.
Hoeveel groot is de nieuwe gft-container?
De inhoud van de gft-container gaat van 140 naar 240 liter. De nieuwe container is even groot als de restafvalcontainer. De container is 60 centimeter breed, 78 centimeter diep en 107 centimeter hoog.
Ik wil graag een extra restafvalcontainer. Kan dat?
Vraag een extra restafvalcontainer aan bij de gemeente Weststellingwerf via 0561 691 234.
Ik wil graag een extra gft-container. Kan dat?
Ja dat kan. Weet u al dat uw nieuwe gft-container groter is? Misschien heeft u daarom geen extra container nodig. Wilt u een extra gft-container, dan kunt u dit doorgeven aan het klantcontactcentrum van Omrin, SYP via 0900 210 0 215.
Ik heb nu een 2e biobak waarvoor ik 40 euro per jaar aan de gemeente betaal. Wordt die betaling automatisch stopgezet, als ik vanaf het omwisselen van de bakken nog maar 1 biobak heb?
Ja. De betaling hiervan stopt automatisch.
Ik wil graag een slot op mijn nieuwe container
Ja dat kan. Uit ervaring van andere gemeenten blijkt dat het nauwelijks voorkomt dat mensen restafval in andermans container gooien. Bent u hier toch bang voor? Zet dan uw restafvalcontainer zo vol mogelijk langs de weg op de ochtend dat het restafval wordt opgehaald. Ook kunt u in gesprek gaan met uw buren om dit te voorkomen. Of u kunt een slotje aanschaffen voor uw grijze container. Vanaf 1 mei 2025 kunt u deze aanschaffen via www.omrin.nl en de Omrin afvalapp. De actuele kosten hiervan staan daar vermeld. U kunt het slot niet meenemen wanneer u verhuist naar een andere woning.
Overige vragen
Krijg ik ook een papierbak?
Nee, alleen een restafvalcontainer en GFT-container
Moet ik betalen per leging?
Nee, pas vanaf 1 januari 2026. Vanaf dan betaalt u een deel vastrecht, en per lediging + het aantal kilo’s gewicht dat u aanbiedt. De exacte tarieven maakt de gemeente Weststellingwerf eind 2025 bekend.
Meer lezen over het nieuwe afvalbeleid van Weststellingwerf? Lees www.weststellingwerf.nl/diftar
Ik heb een (klein)bedrijf of werk bij een dorpshuis, vereniging of kerk en wil graag een Restafvalcontainer of GFT-container, mag dat?
De containers zijn alleen voor particulier gebruik. Voor bedrijfsafval kunt u een contract afsluiten bij een afvalinzamelaar voor bedrijfsafval, dit kan bijvoorbeeld bij Omrin Bedrijfsafval. Neem hiervoor contact op via 0513 614 528.
Er hangt een kaart aan mijn Restafvalcontainer, wat nu?
Na de containerwisseling leegt Omrin alleen de nieuwe containers. Er is misschien iets mis met de chip of de container. Neem contact op met SYP, het Service Ynformaasje Punt van Omrin, telefoon 0900 – 210 0 215 (bereikbaar op werkdagen tijdens kantooruren).